Barnets udvikling 

 

0-3 år

Spædbarnet som sansevæsen: Det lille spædbarn kommer fra sin mors afgrænsede, varme hule og bliver født ud i en stor verden. Det lille barn er helt åbent i alle dets sanser. Barnet møder verden uden evne til at afgrænse eller beskytte sig selv. Derfor har barnet brug for sin mor og far til at give tryghed, kærlighed og omsorg.

Spædbarnet oplever omverden igennem sine sanser. Barnet hører, lugter, smager, og føler omverden. Der er mange nye indtryk at forholde sig til. Iflg. Rudolf Steiners menneskesyn, fødes barnet med en åbning til den åndelige verden, igennem det vi i dag kalder fontanellen. Igennem de første 3 år ”lander barnet mere og mere på jorden” og bliver mere bevidst.

3-7 år

Ved 3 års alderen begynder barnet at sige ”jeg” om sig selv. Personligheden bliver tydeligere, og vi er ikke i tvivl om, at den lille verdensborger vil frem i verden og har sin egen vigtige opgave i livet.

Barnet udvikler sine sociale færdigheder og leger med sine kammerarter. Barnet mærker, hvor hans/hendes plads er: hvad er jeg god til, og hvad øver jeg mig på? I de første 7 år lærer barnet gennem aktiviteter og ved, at pædagogen er et forbillede.

Det vigtigste er, at barnet har masser af tid til at lege. Barnet tænker ikke sin leg, men opfanger ubevidst bevægelser og handlinger fra sine omgivelser, som bliver kopieret og efterlignet i legen. Gennem legen, får barnet en indre, kropslig fornemmelse af verden omkring sig.  I Æbleblomsten, er vi derfor meget opmærksom på ikke at stille spørgsmål, og ikke besvare alle barnets spørgsmål gennem tale, men i stedet vise barnet, hvordan man gør, eller undre sig sammen med barnet, dette giver barnet mulighed for selv at finde svaret.

Pædagogik

Efterligning er overskriften for opdragelsen i 0-7 års alderen. Forældre og pædagoger er barnets rollemodeller: Alt, hvad vi gør, afspejler sig i barnet. Det er ikke kun det, vi fysisk gør, men også vores indre stemning, der former barnet.I Æbleblomsten fokuserer vi på dette ved bl.a. at lave efterligningsværdige aktiviteter fx opvask, tøjvask, lave mad, sy, snitte og save.

Inden for Rudolf Steiner pædagogikken vægter vi en rytmisk hverdag. Børn har brug for at være i velkendte og trygge rammer. Genkendelighed og rytme skaber tryghed for barnet. Trygheden er grobund for en sund udvikling, hvor leg og fantasi kan blomstre.Rytmen viser sig i gentagelse af:

- Dagsrytmen (morgensang, aktivitet, fri leg, frokost, hvilestund, fri leg og afslutning af dagen)

- Ugerytmen (bagedag, suppedag, båldag, turdag mv.),og

- Årsrytmen (som markeres med otte årstidsfester fx påske, majfest, høst og Skt. Mikaels fest).

Vi har fokus på at skabe balance mellem aktiviteter, som kræver at barnet koncentrerer sig, og har fri leg. Man ser aktiviteten som indånding og den frie leg som udånding. I den frie leg får barnet ro til at fordøje aktiviteten. I den frie leg udvikler barnet sig som et individuelt og selvstændigt menneske, her kan fantasien blomstre og alt er muligt – vi kan flyve, dykke, rejse til solen, vi er alfer i skoven, en tigerfamilie i Afrika, der er ingen grænser.